En motorcykeltur i Rajasthan som har en resplan i korthet som följer: Delhi * Nawalgarh * Bikaner * Jodhpur * Nimaj * Jaipur * Agra * Delhi
11 dagar, Bästa säsong Oktober – April, Svårighetsgrad: Medel
DAG 01 ANKOMST I DELHI
Efter ankomsten till New Delhis internationella flygplats följer tull- och immigrationsformaliteter och bagagehämtning och därefter möts du av representanten som tar dig till hotellet.
Indiens huvudstad, den moderna staden Delhi, är den största inkörsporten in i landet.
Staden kombinerar det nya och det gamla. Bland högresta skyskrapor hittar man kvarlevor av gamla tider i form av gamla monument som stilla påminner om områdets urgamla arv. Det första intrycket, något bedrägligt dock, för besökaren som kommer till staden från flygplatsen, är att staden är som en trädgårdsstad, full av vackra parker.
Framme på hotellet får du avnjuta den indiska gästfriheten. Du tas emot med den traditionella varma välkomsten då din panna smörjs med röd ”tikka” (kinaröd färg) som anses vara lyckobringande. Att välkomna gästen i Indien är en urgammal tradition och man tror på ’ Atithi Devo bhava’ – behandla din gäst som om denne vore en Gud. Koppla av med en alkoholfri välkomstdrink varefter du fortsätter till frukosten.
Incheckning på hotell.
Resten av dagen fri.
Övernattning på hotell.
DAG 02 DELHI
Efter frukosten följer en heldags utflyktskombination i den Gamla och Nya Delhi.
Turen börjar med ett besök till Raj Ghat, som är ett enkel minnesmärke tillägnat Mahatma Gandhi. Passering av Red Fort (röda fästingen) och därefter Jama Masjid, en av Asiens största moskéer. Det magnifika Red Fort som vätter mot floden Jamuna byggdes under åren 1638-48 när Mughal empiren var härskande. Turen fortsätter sedan till Jama Masjid som beskådas utifrån. Folk strömmar in och ut från moskén hela tiden och närvaron av närliggande bazaar gör att området sällan är lugnt. Senare besök i Nya Delhi som inkluderar ett besök på Qutub Minar, som är det högsta stentornet i Indien. Qutub Minar började byggas 1199 eKr av Qutub-ud-Din Aibak och färdigställdes av sultanens efterföljare och svärson Iltutmish. Byggnadens höjd är 72,5 m och den har 379 trappor upp till toppen. Tornet mäter 14,3 meter vid basen och smalnar upptill där det är 2,7 m I diameter. Qutub Minar är ännu det högsta stentornet. Turen inkluderar också förbipassering av imponerande India Gate, Parlamentsbyggnad och Rashtrapati Bhawan, presidentens residens.
På kvällen: genomgång av turen med turguiden och bekanta sig med cyklarna.
Tillbaka till hotellet för övernattning.
DAG 03 DELHI – NAWALGARH (270 KMS. / 7 TIM)
Frukost på hotellet.
Bilfärd till Nawalgarh. Efter ankomsten incheckning på hotellet, snabb uppfräschning efter resan och därefter sightseeing tur.
Nawalgarh är en stad i Jhunjhunu distriktet i Rajasthans delstad i Indien. Det är en del av Shekhawati regionen och ligger mittemellan Jhunjhunu och Sikar. Nawalgahr är mest känd för sina havelier med stora frescon som är en specialitet för Shekhawati området. Haveli är en herrgård som har vackert täljda träportar och målade väggar. Utsmyckningarna och mässingsarmaturerna talar om ägarens rikedom. Fantastiska muralmålningar har gjorts på båda sidorna av väggar. Nawalgarh kallas ofta för ett utomhuskonstgalleri och konst är närvarande överallt.
Målningarna dekorerades med bitar av spegel, guld och silverblad. Människornas religiösa natur kommer fram i målningarnas motiv som återspeglar teman kring Lord Krishnas liv och tid. Det finns flera ämnen som avhandlas på havelimålningarna i Nawalgarh. De viktigaste havelin man bör se är bl a Anandilal Poddar Haveli, the Jodhraj Patodia Haveli, Bansidar Bhagat Haveli, Chokhani Haveli, the Aath (åtta) Haveli complex, Chhawchhariya Haveli, Murarka Haveli, Hem Raj Kulwal Haveli, Bhagton Ki Havel och Khedwal Bhavan. Handlare och köpmen konstruerade de flesta av havelin på 1700-talet och början av 1800-talet. Silk- och opiumbusiness bringade med sig mycket rikedom till handlarna. Tag en god titt på frescona i Nawalgarh!
Efter besöket åter till hotellet.
Övernattning på hotellet.
DAG 04 NAWALGARH – BIKANER (190 KM / 5 TIM )
Frukost på hotellet.
Motorcykeltur till Bikaner där det blir en sightseeing.
Bikaner är en distrikt i nordvästra delen av Rajasthan i norra Indien. Staden är högkvarteret för Bikaner-områdets och Bikaner-divisionens administration. Tidigare var det huvudstaden för Bikaners furstedöme och staden grundades av Rao Bika 1486 och den har utvecklats till den fjärde största staden i Rajasthan. Liksom Jaipur, kallas Bikaner också för grön stad. Ganga-kanalens färdigställande 1928 och Indira Gandhi-kanalens 1987 har möjliggjort odling av grödor som t ex senap, bomull och vete. Andra industrier är ullproduktion, gips- och bentonitgruvor
På eftermiddagen fortsätter sightseeing-turen. Besök på Junagahr fästing som byggdes av Raja Rai Singh, den sjätte härskaren av Bikaner som regerade från 1571-1612. Rai Singh besegrade delar av Marwar och han hade också fått territorier i Gujurat och Burhanpur av mughal-kejsaren Akbar som belöning för sina tjänster som militärkommendör. Det här tillsammans med finansiering från Jodhpur möjliggjorde honom att bygga fästingen. Rai Singh hade hög rang inom både Akbar och hans efterträdares Jehangirs domstol. Under sitt tjänstgörande för Akbar och Jehangir reste Rai Singh mycket och på det viset kom han att uppskatta konst och arkitektur. Dessa idéer har han noggrant utnyttjat i Junagahr fästingen.
Efteråt besök på en lokal bazaar och därefter åter till hotellet för övernattning.
DAG 05 BIKANER – JODHPUR (252 KM / 6 TIM)
Frukost på hotellet.
Färden fortsätter mot Jodhpur. På vägen besök i Mandor som är känd för sina minnesgravar av den kungliga familjen. Därefter fortsätter turen till Jodhpur där det blir incheckning på hotell.
Jodhpur grundades 1459 av Rao Jodha som var en Rajput chef tillhörande Rathore klanen. Rao Jodha lyckades med att erövra omgivande territori och därmed grundade delstaten som kom att bli känd som Marwar. Då Rao Jodha kom från närliggande staden Mandore blev staden huvudstaden av staten, men det dröjde inte länge när Jodhpur tog över denna roll under Rao Jodhas livstid.
Resten av dagen ledig för eget program.
Övernattning på hotell.
DAG 06 JODHPUR – NIMAJ ( 110 KM / 3 TIM)
Efter frukosten en halvdags stadsrundtur i Jodhpur.
Besök på Merangarh fästing (Solens citadell) som framkallar själen av Rathore, den härskande lokala Rajput-klanen. Besök på dess olika palats med delikata takfriser och muséer som visar den kungliga familjens skatter.
Norrut från Meherangarh fästingen ligger Jaswant Thanda, som är ett minnesmärke gjort av marmorpelare, efter en populär regent Jaswant Sing II (1978-95) och som renade Jodhpur från rövare, startade ett bevattningssystem som satte fart på ekonomin. Minnesgravarna efter den kungliga familjen som har dött efter Jaswant ligger nära hans minnesplats. De som föregick honom minns man som Chattris i Mandor. Detta ställe som vetter mot söder är också det bästa stället att fotografera fortet som dominerar över den steniga Meherangarh-platån.
Senare körning mot Nimaj.
Kvällen fri för avkoppling och vila.
Övernattning på hotell.
DAG 07 NIMAJ – JAIPUR ( 110 KM / 3 TIM)
Efter buffé frukosten börjar färden mot Jaipur.
Efter ankomsten incheckning på hotell.
På eftermiddagen stadstur i Jaipur. Bland höjdpunkterna under Jaipur-turen är City Palatset som är ett överväldigande komplex av palats, trädgårdar och gårdsplan, dekorativ konst och täljda dörröppningar. Palatsmuséet inhyser samlingar av sällsynta manuskript, vapenförråd, kostymer, mattor och miniatyrmålningar. Promenad till intilliggande Jantar Mantar eller Astronomiska Observatoriet byggd av Jaipurs Maharaja 1726 är ett av fem astronomiska undren som byggdes av Sawai Jai Singh och som än idag ger precisa förutsägelser. Stopp vid Vindarnas Palats som också känns vid namnet Hawa Mahal. Det är en riktigt genomarbetad fasad bakom vilken damerna på gårdsplanen använde för att bevittna dagens händelser på gatan under. Den är extremt invecklad i sin rosafärgade sandstenssnideri. Den svala vinden blåser genom fasadens fönster och gallerförsedda screener där drottningarna förut satt och betraktade staden. Du får också möjlighet att promenera omkring på de lokala marknaderna.
Övernattning på hotell.
DAY 08 JAIPUR
Efter frukosten besök på Amber Fästningen (uttalas ”am-er” med tyst ”b”) med jeep/elefant. Elefantridningen tar dig tillbaka till den kungliga eran då bara kungen red på dessa majestätiska djur. Amber – den forna huvudstaden av Jaipur staten som ligger bedårande vackert vid bergssidan mot sjön som reflekterar dess terrasser och vallar. Amber är ett förstärkt komplex av många utsökta palats som utvecklats under sex århundraden. På vägen besöker vi ett elefantstall och möter djuren och deras mahouts (skötare).
Resten av dagen ledig för eget program.
Övernattning på hotell.
DAG 09 JAIPUR – FATEHPUR SIKRI – AGRA (240 KM/ 7 TIM)
Frukost på hotell.
Fortsättning till Agra med besök på Fatehpur Sikri på vägen.
Fatehpur Sikri som är en övergiven rödfärgad sandstensstad som byggdes av mughal-kejsaren Akbar som hans huvudstad och palats på senare delen av 1500-talet. Den övergavs snart efter bildandet när de lokala vattenkällorna torkade och den är än idag i samma kondition som den var för 300 år sedan.
Efter besöket fortsättning mot Agra där det efter ankomsten blir incheckning på hotell.
Resten av dagen fri för egna aktiviteter eller avkoppling.
Övernattning på hotell.
DAG 10 AGRA – DELHI(240 KM/ 6 TIM)
Efter frukosten en halvdags stadstur. Det tog 22 år och 20.000 män att bygga Taj Mahal och den vita marmorn kommer från ett stenbrott 200 mil därifrån och transporterades på plats med hjälp av 1000 elefanter. Mughal kejsaren Shah Jahan byggde Taj Mahal som uttryck för sin kärlek till sin fru Mumtaz Mahal i mitten 1600-talet. Taj Mahal är verkligen ett av världens underverk. Även om Taj ser ut att vara perfekt från alla håll sett, det är först när man ser marmorinläggningarna på nära håll, då man blir förbluffad! Det kommer att finnas tillräckligt med tid att bli hypnotiserad av detta enastående arkitektoniska verk.
Senare besök på Agra Fästingen som är sätet och högborgen för Mughal kejsardömets och deras kommande generationer. Detta var Mughal-styres administrativa säte och den nuvarande strukturen har sitt ursprung i Akbars uppresta väggar och portar på den första byggnaden på östra strandbanken av Yamuna-floden. Shah Jehan byggde till imponerande kvarter och moské medan Aurangzeb tillsatte de yttre vallarna. Besök dess hall för allmänna audienser och dess kungliga paviljonger. Efter turen tillbaka till hotellet.
På eftermiddagen färd till Delhi. Efter ankomsten incheckning på hotell.
Övernattning på hotell.
DAG 11 AVFÄRD FRÅN DELHI
I god tid före avfärd transport till flygplatsen för flyg till hemdestinationen eller fortsatt vistelse i Indien.
TEKNISK SPECIFIKATION AV ROYAL ENFIELD
Engine Single Cylinder, 4 Stroke, OHV, SI Engine, Air Cooled
Displacement: 499 CC
Bore x Stroke: 84mm x 90mm
Maximum Power: 23.6 bhp @ 5600rpm
Maximum Torque: 40.85 Nm @ 3000rpm
Transmission: 5 Speed (left foot gear shift)
Ignition: Transistor Coil Ignition
Carburetor: BS29 / UCAL
Dimensions
Ground Clearance: 140 mm
Width: 750 mm
Wheel Base: 1370 mm
Length: 2120 mm
Height: 1080 mm
Seat Height/ Saddle Height: 772 mm
Tyres
Front: 3.25 x 19″, 4/6 PR
Rear: 3.5 x 19″, 4/6 PR
Electricals
Electrical System: 12 Volts
Head lamp: 45/40 W
Brakes
Front: Hydraulic Disc Brake (Disc dia 280mm)
Rear: Internal Expansion (Drum), 6″
Maximum Speed
Speed: 130 Kmph
Suspension
Front: Telescopic With Hydraulic Damping. Stroke 130mm.
Rear: Swing Arm With Gas Shock Absorbers stroke 80mm
City, HOTELS, Rum, kategori, natt/nätter
Gurgaon–Delhi, NCR Lemon Tree Premier, Superior Rum, 02
Nawalgarh, Koolwal Kothi, Standard Rum, 01
Bikaner, Lallgarh Palace, Deluxe Rum, 01
Jodhpur, Jodhpur Park Plaza, Superior Rum, 01
Nimaj, Nimaj Palace,Deluxe Rum, 01
Jaipur, Lemon Tree Premier, Superior Rum, 02
Agra, Clarks Shiraz, Standard Rum, 01
Gurgaon–Delhi, NCR Lemon Tree Premier, Superior Rum, 01
Totalt antal nätter: 10
Från-pris per person i delat dubbelrum:
10-14 personer + 1 turledare fri: 20.520 SEK
15-19 personer + 1 turledare fri: 19.050 SEK
20-24 personer + 1 turledare fri: 18.450 SEK
Enkelrumstillägg: 3400 SEK
Giltighet: ovan nämnt pris är ej giltigt under Pushkar marknaden eller julsäsongen.
Ingår:
Flyg i ekonomiklass.
Logi 10 nätter i delat dubbelrum på nämnda eller liknande hotell.
Måltider: halvpension (frukost och middag på hotellen)
Alla transfers och sightseeing-turer i luftkonditionerad fordon.
Entréavgifter till alla världsarvsmonumenten enligt resplan (bara en gång/person), vägskatter, parkeringsavgifter, bränsleavgift, interstatskatter
1 elefantridning alternativt jeep färd på Amber fästing i Jaipur
Service av en lokal engelsktalande guide under sightseeing enligt resplan.
I cykelturen ingår följande:
01 st 350 CC eller 500 CC Royal Enfield Bike per person från dag 03 till dag 10.
01 certifierad guide/instruktör genom hela cykelturen.
01 supportfordon för cyklarna (upp till 3-4 cyklar).
01 Royal Enfield-tränad specialist mekaniker under hela turen
Förstahjälpen-förpackning
Service av en representant vid ankomst- och avfärdstransfer.
Alla för tillfället kända skatter.
Ingår ej:
Visumkostnad
Kostnader av personlig karaktär såsom dricks, tvätt, bärhjälp, telefon, fax, kamera/video-avgifter vid monumenten, sjukkostnader.
Service som ej nämns under ingår.
Hotellen: reservation för ändrade rumspriser utan förvarning under mässor och festivaler eller andra större evenemang.
SPECIAL INFO:
TAJ MAHAL är stängd på fredagar.
Hotellrummen enligt tillgång och kan komma att bytas mot liknande eller nästbästa kategori.
Elefantridning enligt tillgång då Rajasthans regering har begränsat antalet ridningar och förtidsbokning. Klienten får själv köa och se om de kan få elefantridning.
Priset kan komma att justeras om valutorna rör sig, statliga skatter eller bensinpriser höjs.
Riding Gear
Any riding gear has to serve the following functions:
Protection – from a fall (abrasion and impact) and from weather
Comfort – in fit and function
Style – an entirely personal subject
Abrasion protection
This has to be built in the outer layer of the garment both in terms of the material and the stitching. Currently leather is the best bet and many of the top brands feature good stitching, go in for at least double or triple stitched garments. The fit of the garment is very important as well.
Impact protection
Many a times this is a function of the protectors used and fit of the garment is important as well because it helps keep the protector where it’s supposed to be. Go in for CE approved Armour. Most jackets will not have CE approved Armour for the back and many a times this has to be purchased separately.
Ventilation
While being hot might not impair you physically it can cause your patience and energy to drain at a much faster rate. Most of Indian riding conditions are very hot and a jacket with a lining could become uncomfortably hot. A jacket with large vents in chest, arms and back or a mesh jacket or a perforated leather jacket will allow adequate air flow. Similarly chose pants with large vents or mesh or made from perforated leather.
Weather protection
Cold impairs body functions and it’s as good or bad as being drunk or sleepy on the bike. However cold is easily overcome by wearing additional layers of clothing, but you have to be careful to see that it does not bind or inhibit movement. Another problem for a motorcyclist is getting wet; once wet, the cold is bound to follow. Waterproofing can be integrated into the garment, like a waterproof riding jacket or waterproof riding pant or can be fulfilled by a dedicated garment over the standard riding kit. For example, a leather riding jacket and pants and a one or two piece raincoat that you wear only if it starts to rain.
Comfort
A rider’s safety is compromised if a rider is uncomfortable. While choosing a garment, ensure that you do not have to sacrifice too much protection for comfort. A mesh or perforated leather jacket and pants can be used in combination with thermal and waterproof layers to give more flexibility to your riding gear.
The temperature throughout Rajasthan is expected to vary between min 15 °C to max 38 °C daily. There will be plenty of sun during the day. Given the season, rain will be a factor to prepare for as well.
Feet
In the absence of proper motorcycling boots look out for a pair of strong leather anklets (canvas jungle boots are a big NO), with a flat sole or a gentle heel. Attention to the fit is important as you might be spending your entire day in them. We suggest you choose a slightly loose fit that can accommodate your feet comfortably. In case you are not wearing heavy socks, an insole can be used to make the fit snug. Chose designs that arelikely to dry quickly and carry a spare pair of socks in case the ones you are wearing get wet. If the shoe is not so comfortable when off the bike, carry a spare pair of sneakers or floaters for walking.
Torso
It’s best to start with a sweat absorbing / wicking material next to your skin. This could be simple cotton full / half sleeves vest or some of the more modern materials which allow your skin to breathe. The fit should be body hugging, yet not constricting or uncomfortable. Then use a leather jacket or an extremely strong fabric jacket. Your torso plays an important part in keeping cool, so look for a well ventilated design. You would finally require a waterproof jacket in case of rain. Try to ensure that your clothing catches as little air as possible when riding (should not flap or bloat up), this would involve proper fitting at the torso and air vents at the back.
You could wear elbow, shoulder, back and rib cage protectors either between your layers or over your clothing.
Legs
For protection you could wear knee, shin and ankle protectors either over or under your pants. Riding pants have inbuilt hip and knee guards and provide abrasion resistance. For rain you should be prepared with a pair of waterproof outer. Pay attention to adequate length/fit so that your pants do not ride up your leg when you sit on the bike. Some fastening system at the bottom could also be beneficial. You could also wear a belt or riding belt to comfort your back from the shocks and the cold.
Head and eyes
A good quality full face fiberglass helmet with the right fit serves not only to protect you from impact but also the elements. In the Tour of Rajasthan you will encounter sand and dust, a scarf or a balaclava could serve to protect you from these and also provide a snugger fit for your helmet. It also keeps your skin fresh and protected and this in turn reduces your fatigue. On a long cross country trip like this it makes a lot of difference.
Although the ride plan does not include any night riding, you might encounter night riding or riding in poor visibility. For such conditions, it is best to be prepared with a clear visor. You can even carry a spare visor if needed. The sun can be very bright hence goggles with good UV protection can offer a lot of comfort to your eyes and reduce fatigue. The goggles can be worn inside your helmet and visor and removed whenever needed. Motocross helmet and goggles will compromise weather protection, and could be unsuitable at high speeds.
Hands
If purpose built motorcycle gloves are not available then you could wear full length leather gloves, to protect you from impact. Choose a pair that has a long cuff so it protects your wrist and allows for good sealing between your gloves and jacket sleeves. Some people use surgical gloves or other latex, rubber based work gloves in addition to the above mentioned, to tackle the waterproofing aspect, some use wax to seal the seams.